Мета: з’ясувати: причини громадянської війни ХVII століття в Україні,; дати характеристику історичних постатей гетьманів України – Ю. Хмельницького, П. Тетері, І Брюховецького визначити їх місце в історії козацької держави, дати оцінку Андрусівському перемир’ю.
Формувати: вміння знаходити, аналізувати, узагальнювати та критично оцінювати історичні процеси, виховувати в учнів почуття патріотизму та громадянської свідомості, виробляти в учнів інтерес до вивчення історії.
Обладнання: підручник О.К.Струкевич «Історія України», історичні документи, портрети гетьманів, відеофільм «Чорна рада», карта, комп’ютер, планшет, мультимедійний пристрій. Web-квест «Руїна» glogster
Тип уроку: засвоєння нових знань
Основні поняття: Громадянська війна, Руїна, Правобережна Гетьманщина, Лівобережна Гетьманщина, Андрусівське перемир’я, Чорна рада, Переяславські статті, Московські статті, Слободищенский трактат
Основні історичні дати: | 1659–1662 р. - правління гетьмана Ю. Хмельницкого, 1659 р. – Переяславскі статті 1660 р. – Слободищенский трактат, 1663-1665 р. – правління гетьмана П. Тетери 1663 р. – Чорна рада в Ніжинє, 1663-1668 р. гетьманування І.Брюховецького, 1665 р. – Московскі статті 1667р.- Андрусівське перемір я |
Структура уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІІІ. Актуалізація знань учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу
Гетьманство Ю. Хмельницького
А) Союз з Московією. Переяславські статті 1659 р.
Б) Союз с Реччю Посполитою. Слободищенський трактат 1660 р.
Гетьманство П. Тетери.
Чорна рада. Гетьманство И. Брюховецького.
Андрусівске перемир'я.
V. Закріплення вивченого матеріалу
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІІІ. Актуалізація знань учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу
Гетьманство Ю. Хмельницького
А) Союз з Московією. Переяславські статті 1659 р.
Б) Союз с Реччю Посполитою. Слободищенський трактат 1660 р.
Гетьманство П. Тетери.
Чорна рада. Гетьманство И. Брюховецького.
Андрусівске перемир'я.
V. Закріплення вивченого матеріалу
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Вступне слово вчителя:
Ви працювали з проектом «Руїна». Давайте перенесемось в минуле і опинимось у вирії найтрагічніших подій 60-х років XVII cт., в історії українського народу, який отримав назву Руїна, зустрінемось з гетьманами – Ю.Хмельницьким., П. Тетерею, І. Брюховецьким. Руїна – перiод політичного "самогубства" України. Перiод братовбивчих війн i нескiнчених зрад, суспiльного розбрату та марнотрацтва усього, що було досягнуто за час повстання 1648 р. та Визвольної боротьби українського народу під проводом Б. Хмельницького. Деякi історики вважають, що саме в цей перiод Україна як держава втратила свою останню можливість об’єднати Право- та Лiвобережжя в одну сильну країну, культурно та економічно незалежну країну Європи.
Після вивчення цієї теми ви зможете давати характеристику доби Руїни, пояснювати її причини та наслідки для українських земель, визначати роль гетьманів Ю. Хмельницького, П. Тетері та І. Брюховецького в історії Української держави. Давати характеристику договорам, які були підписані в ті часи.
Тема, над якою ми будемо працювати сьогодні на уроці, — «Порушення територіальної цілісності Української держави — Гетьманщини».
Бліц-опрос:
- Яка подія сталося в 1654 р.?
- В якому році помер Б. Хмельницький?
- Коли правив І. Виговський?
- Яка угода була підписана І. Виговським?
- Чому І. Виговський зрікся влади?
- Назвати основні положення Гадячської угоди.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів. Мотивація.
Геть обдерта з багатства ворогами чужими
Та найбільше у чварах між синами своїми.
Розшматована тими, що в злій ворожнечі
Хату жаром спалили із власної печі!
Боже, Боже! В ці люто тне щербата –
Батька син убиває, брат іде на брата.
(О. Бучинський-Яскольд «Чигирин»)
Та найбільше у чварах між синами своїми.
Розшматована тими, що в злій ворожнечі
Хату жаром спалили із власної печі!
Боже, Боже! В ці люто тне щербата –
Батька син убиває, брат іде на брата.
(О. Бучинський-Яскольд «Чигирин»)
Випереджальні завдання
Напередодні уроку учнівські групи вибрали завдання веб-квесту «Руїна» і підготували матеріал. Подивимось, що у них вийшло.
- Енциклопедисти: підготували історичні довідки гетьманів: Ю. Хмельницького, П. Тетерю та І. Брюховецького.
- Юристи: дали правову оцінку договорам, які підписувала протягом 60-х pp. XVII т. Українська держава — Гетьманщина з Московською державою та Річчю Посполитою.
- Історики-експерти: дали оцінку внутрішньої та зовнішньої політики гетьманів Ю. Хмельницького, П. Тетері, І Брюховецького.
- Літературні критики: проаналізували, події «Руїни» висвітлені в романі П. Куліша «Чорна рада».
Вчитель:
- Перш ніж переходити до учнівських робіт, я хочу нагадати вам правила проведення захисту робіт:
- Усі учасники говорять коротко і конкретно.
- Надавати слово може лише вчитель.
- Вчитель може зупиняти доповідача, який перевищив ліміт часу і відійшов від теми.
Виступ групи енциклопедистів
Виступ з повідомленням про Ю. Хмельницького.
Вчитель:
Ю. Хмельницький уклав з Московською державою 1659 року Переяславські статті. Не зовсім вдалим зовнішньополітичним актом Ю. Хмельницького була також Чуднівська кампанія та укладений з Польщею Слободищенський трактат. Я пропоную юристам дати правову оцінку договорам.
Виступ-групи юристів
Виступ з повідомленням про Переяславські статті, Слободищенський трактат їх наслідки для України.
Вчитель:
- Як змінився статус Української держави після підписання Переяславського договору 1659 року.
- Чому Слободищенський трактат вважають межею, після якої Українська козацька держава розкололася на Лівобережну та Правобережну?
- Чи можна вважати, що в період гетьманування Ю. Хмельницького в країні вибухнула нова громадянська війна?
Вчитель:
Як відомо, у січні 1663 року козацька рада в Чигирині обрала гетьманом Правобережної України П. Тетерю. Я пропоную послухати історичну довідку енциклопедистів про П. Тетерю.
Група енциклопедистів
Виступ з повідомленням про П. Тетерю.
Групи істориків-експертів
Група дає характеристику внутрішньої і зовнішньої політики П.Тетері
Вчитель:
Ніжинська рада 1663 року, що відома в історії як «чорна рада», завершилася обранням на гетьманство І. Брюховецького. Прошу енциклопедистів надати про нього історичну довідку.
Виступ групи енциклопедистів
Виступ з повідомленням про І. Брюховецького.
Вчитель:
Чому Ніжинську раду називають «чорною»?
Чи стосується «чорної ради» в Ніжині роман П. Куліша, що має однойменну назву? Давайте спитаємо наших Літераторів
Виступ групи Літераторів
Група Літераторів дає аналіз подіям «Руїни» які висвітлені в романі П. Куліша «Чорна рада»
Вчитель:
І. Брюховецький підписав Батуринські та Московські статті з Московіє.ю. Я пропоную юристам дати правову оцінку договорам І. Брюховецького
Виступ-групи юристів
Група юристів надає характеристику Московських статей І. Брюховецького
Вчитель:
Тим часом Москва та Польща розпочинають переговори, які завершуються підписанням в 1667 року Андрусівської угоди
Виступ-групи юристів
Група юристів надає характеристику Андрусівського договору 1667 р.
Вчитель:
- Чому, на вашу думку, Андрусівське перемир’я стало великою трагедією українського народу?
- Чи була Андрусівська угода порушенням договору 1654 року?
- Позначити на карті кордони Української держави після 1667 р.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Учні отримують завдання по групам в LearningApps. Завдання надається для перевірки хронології доби Руїни.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати текст п. 24, вивчити дати.
Посилання на веб-квест https://sites.google.com/site/ruina6080r/
ДОДАТОК 2
Посилання на web-квести
- https://sites.google.com/site/ruina6080r/
- "Греко-перські війни".
- "Мешканці Київської Русі"
- "Вічне місто", "Руїна"
Немає коментарів:
Дописати коментар