середа, 23 вересня 2015 р.

...історична правда...

Сьогодні – День народження Соломії Крушельницької. 8 фактів про примадонну dpufНа початку XX століття на оперних сценах світу царювали четверо і чоловіків – Баттістіні, Карузо, Тітта Руффо, Шаляпін. І лише одна жінка спромоглася сягнути їхніх висот і стати на рівні з ними. Це була Соломія Крушельницька. Сьогодні минає 143 роки із Дня її народження. Пропонуємо кілька цікавих фактів із життя видатної львів’янки. фото: history.org.ua, lluvia-ol.livejournal.com, espreso.tv, www.uaestrada.org, lviv.nezabarom.uaНайвимогливіші критики світу називали Соломію Крушельницьку «незабутньою Аїдою», «єдиною в світі Джокондою», «найчарівнішою Чіо-Чіо-Сан», «неповторною Галькою», «ідеальною Брунгільдою», «вражаючою Валькірією», «найпрекраснішою Саломеєю», «винятковою Лорелеєю» тощо. За свідченням тогочасної світової преси, майже в кожній ролі вона була неповторною, а в багатьох лишається й досі неперевершеною.
 
2. Соломія Крушельницька закінчила Львівську консерваторію (клас професора Валерія Висоцького). Під час навчання вона виконує головну партію в ораторії Г. Ф. Генделя «Месія». В 21 рік Соломія дебютує на сцені Львівської опери. Саме там її побачила італійська прима Джемма Беллінчоні. Вона переконує дівчину продовжити навчання в Італії. Вчити доньку за кордоном для сільського священника було розкішшю, але задля великого майбутнього доньки Амвросій Крушельницький був здатний на все. Він взяв позику в банку і відправив доньку на навчання за кордон.
3. Після успішних виступів в Італії Соломія співає у Львові, Варшаві, Петербурзі, Одесі, Парижі, а потім знову в Італії. Найкращі театри цієї співучої країни пропонують їй свої сцени, і вона тріумфує в Римі й Мілані, Трієсті й Флоренції, Неаполі й Кремоні, Турині й Палермо, Пармі та багатьох інших містах. А потім – тріумф у римському театрі «Костанці», міланському «Ла Скала» разом з великим Артуро Тосканіні в операх «Аїда», «Адріана Лекуврер», «Дон Карлос», «Валькірія», «Лорелея», «Федра», «Сало-мея», «Електра», виступи з великими співаками Енріко Карузо, Маттіа Баттістіні, Тітта Руффо.
4. Голос співачки, за визначенням італійських критиків, – абсолютне сопрано широкого діапазону, що вирізняється тільки йому притаманною привабливістю і специфічним чарівним оксамитовим тембром. Він сильний, запальний, звучний і співучий. Крім того, характер особистості й виконавський стиль співачки були такими, що вона завжди могла запропонувати щось своє, нове, оригінальне. Здавалося, її творчий інтелект фактично безмежний.
5. Соломія Крушельницька першою пропагувала українські народні пісні, твори вітчизняних композиторів у Європі, Африці й Америці. Ні слава, ні тріумф ніколи не заважали їй підтримувати тісні зв'язки зі своєю Батьківщиною, рідним народом, з передовими діячами української культури – Іваном Франком, Михайлом Павликом, Лесею Українкою, Миколою Лисенком, Ольгою Кобилянською та іншими. Щороку вона приїжджає до Галичини, де обов'язково виступає з концертами у великих і малих містах та селах. Співачка завжди підкреслювала своє походження – на біс виконувала тільки українські пісні. 
6. Розумний, аристократичний італієць, мер міста Віареджо Чезаре Річчоні став коханням всього її життя. Він був на 20 років старший за Соломію, однак лише з ним Крушельницька, яка раніше була віданна лише сцені, пізнала земне кохання.
7. У 1949 році Соломія востаннє вийшла на сцену.  Рак горла щодня робив голос слабшим, але для цього виступу вона збирає всі свої сили. Велика Соломія Крушельницька прощалася з глядачами Львова, хоча перед очами оперної примадонни стояли сцени Відня, Мілану, Парижа, Нью-йорка, Варшави.
8. Сьогодні ім'ям Соломії Крушельницької названо Львівський оперний театр, Львівську музичну середню школу, Тернопільське музичне училище (де виходить газета «Соломія»), 8-річну школу в селі Біла, вулиці у Києві, Львові, Тернополі, Рівному, Бучачі. У Дзеркальному залі Львівського театру опери й балету встановлено бронзовий пам'ятник Соломії Крушельницькій скульптора Ярослава Скакуна.

Немає коментарів:

Дописати коментар